Razvoj grafomotoričkih vještina

Grafomotorika je motorička aktivnost koja se odnosi na držanje olovke i pisanje. Definicija je  jednostavna, ali razvoj ove vještine složeni je zadatak koji ovisi o razvoju i sazrijevanju   motoričke kontrole, te odnosu između vizualno-motoričke koordinacije i kognitivnih funkcija.

Motorički razvoj započinje razvojem grube motorike, te se nastavlja razvojem finih motoričkih vještina koje su osnova razvoja grafomotoričkih vještina. Sposobnosti potrebne  za uspješno usvajanje grafomotoričkih vještinama su bilateralna integracija, koordinacija oko-ruka, mišićna snaga ruku i prstiju, dominantnost ruke, te pravilan hvat olovke. Primjereno razvijeni pokreti ruke, planiranje i korištenje prostora, uočavanje likova i određivanje poteza glavne su vještine koje dijete treba razviti da bi u potpunosti ovladalo i razvilo grafomotoričke sposobnosti.

Budući da je grafomotorika vještina koja se razvija od najranijeg djetinjstvu u njezinom razvoju postoji nekoliko razina koje su u vezi s kronološkom dobi djeteta.

Razina broj jedan  – ŠARANJE

Ova faza je karakteristična za malu djecu (do druge godine života). Obilježena je čvrstim, grčevitim, neplaniranim pokretima ruke, te nepravilnim hvatom olovke. U ovoj dobi djeca često prilikom crtanja prelaze granicu papira i cjelokupna aktivnost izgleda neplanirano i grubo. Ova razina je osnova daljnjeg razvoj grafomotoričkih vještina pa želim naglasiti važnost ovakvih aktivnosti kod male djece. Ipak u tako maloj kronološkoj dobi aktivnosti  pisanja trebaju biti pod nadzorom roditelja.

 

Razina broj dva – RAVNE LINIJE

Nakon druge godine života djeca počinju producirati ravne linije, vodoravne pa okomite. Djeci većinom za aktivnosti pisanja ponudite  drvene bojice (maloj djeci deblje drvene bojice) jer na taj način djeca uvježbavaju i pritisak olovke na papir. Djeca koja u aktivnostima pisanja koriste samo  flomastere,  koji ostavlja lagani trag na papiru, ne vježbaju pritisak olovkom.

 

Razina broj tri – OBLICI

Treća razina počinje se javljati u trećoj godini života djeteta i to ovim redoslijedom:

Krug prvi oblik koji dijete reproducira. Početni krugovi su većinom ovalnog oblika i nisu zatvoreni. Kružnim pokretima dijete uči kako kontrolirati poteze olovkom te  s vremenom  krugovi postaju okrugli i zatvoreni te djeca prelaze na ostale oblike.

Kvadrat je drugi oblik koji dijete reproducira i nastaje povezivanjem okomitih i vodoravnih linija. Ovaj oblik dijete većinom može samostalno reproducirati oko četvrte godine života.

Većina djeca u dobi od 4-5 godina može samostalno nacrtati trokut.

Zbog svoje složenosti ovaj oblik, četverokut,  djeca samostalno crtaju u  šestoj godini života.

 

Razina broj četiri – CRTANJE

Prvi crteži se javljaju oko treće godine života. Glavno obilježje prvih crteža je jednostavnost,  sadržajno većinom predstavljaju stvari iz djetetove okoline. Naravno, s vremenom i sazrijevanjem, crteži postaju kompleksniji, sadržajno bogatiji, detaljniji.  Između četvrte i pete godine djeca mogu nacrtati prepoznatljiv ljudski lik sa svim najvažnijim ljudskim obilježjima.

 

Vježbe za razvijanje grafomotorike dostupne su putem sadržaja koji se šalje newsletterom, a na koji se možete pretplatiti ovdje.

Podijelite

Pristupite dodatnom sadržaju

Prijavite se na newsletter i pristupite dodatnom sadržaju i vježbama koje će stizati na vašu e-mail adresu.

More More
*Vaše podatke čuvamo u servisu Mailchimp te vam putem njega šaljemo e-mailove Ne želite više primati newsletter? Odjavite se ovdje.