Knjige za djecu i njihov utjecaj na rani govorno-jezični razvoj

Slikovnica, svima nama prva knjiga. Riječ "slikovnica" asocira nas na knjigu ispunjenu šarenim i veselim slikama. Na tržištu su dostupne različite vrste slikovnica, pa neke slikovnice sadrže fotografije, neke sadrže ilustracije, neke imaju različite interaktivne dijelove koji se izdižu iznad stranica knjige, neke slikovnice u svoje stranice imaju integrirane zvukove, dok neke možemo malo bolje opipati jer su ispunjene različitim teksturama. Ponekad čitamo i elektroničke slikovnice i sve češće si postavljam pitanje: utječe li vrsta slike/ilustracije u knjizi na znanja koja djeca usvajaju kroz druženja s prijateljicom slikovnicom?

Istražujući literaturu koja je dostupna na ovu tematiku, uviđamo da ipak postoje neke smjernice koje je dobro znati kako bismo lakše odabrali najbolju slikovnicu za dijete.

Kada govorimo o mlađoj djeci, do 24 mjeseca starosti, prednost treba dati slikovnicama koje sadrže prave, realne fotografije. Zašto? Kada govorimo o govorno-jezičnom razvoju djeteta te dobi, tada je razvoj rječnika jedan od najznačajnijih elemenata jer upravo o leksičkom razvoju ovisi uspješnost usvajanja i ostalih jezičnih sastavnica kao što su gramatika i sintaksa. Naime, ako dijete nema dovoljno velik vokabular, neće imati podlogu za nadogradnju svojih jezičnih vještina. Da bismo na pravilan način mogli u rečenici iskoristiti riječ “lopta”, kao npr. “baci loptu”, prvo se u vokabularu mora nalaziti riječ “lopta” da bismo uopće imenovali predmet na koji ciljamo. Tek kada pojam imenujemo, moguće mu je dati pravilan morfološki nastavak. Isto tako, kako bismo složili sintaktički smislenu rečenicu, potreban nam je što opsežniji vokabular. Dakle, ako želimo napredovati u jeziku, temelj naše izgradnje bit će vokabular. Zašto ga djeca uspješnije šire čitajući slikovnice s realnim fotografijama? Slike su simboli, a simboli predstavljaju nešto. Što su slike sličnije pravim predmetima, djeca ih lakše povezuju sa značenjem pa su zapravo knjige s pravim, realnim fotografijama najbolji izbor za manju djecu budući da tako lakše mogu shvatiti o čemu se radi te na koji objekt, osobu ili radnju ciljamo kada ih imenujemo.

 

Slikovnice s dijelovima koji se pomiču ili uzdižu iznad stranica knjige nisu rijetkost; zapravo većina djece ima barem jednu takvu slikovnicu. Istraživanja utjecaja ovakvih slikovnica na usvajanje novih riječi idu u dva smjera. Kada govorimo o usvajanju novih riječi, jedan dio istraživanja potvrđuje stimulativnu ulogu ovakvih slikovnica, dok jedan dio istraživanja ide u smjeru destimulirajuće uloge pokretnih dijelova slikovnice. Dio istraživanja opravdava destimulaciju činjenicom da upravo interaktivni dijelovi slikovnice djeci odvlače pozornost te se djeca ne mogu koncentrirati na riječ i sadržaj, tj. na samo značenje riječi. Ponekad se djeca fokusiraju na dio slikovnice koji pokušavaju izvući, teško im je strpljivo čekati da se dio otvori, pa tako gube fokus s onog bitnog, a to je usvajanje novih značenja. Upravo zbog toga prilikom čitanja ovakvih tipova slikovnice s djecom pratite reakciju djeteta pa ukoliko smatrate da interaktivni dijelovi previše odvlače pažnju djeteta, možda je bolje usmjeriti se na neku drugu vrstu knjige.

U zadnje vrijeme veliku pozornost privlače elektroničke knjige. Lako su dostupne, odvojene od korisnika samo jednim klikom, a i svjesni smo da svaki oblik tehnologije jako privlači djecu. Međutim, jesu li elektroničke knjige dobar izbor? Od svih oblika u kojima se slikovnica može pojaviti, istraživanja su pokazala da se elektronički oblik smatra najlošijim. Djeca usvajaju puno manje sadržaja nego čitajući papirnatu slikovnicu, lošije prepričavaju sadržaj, a tipke pomoću kojih listaju slikovnicu često im odvlače pažnju. Međutim, bitan aspekt kod elektroničkih slikovnica jest način čitanja. Bolji učinak polučit će zajedničko čitanje slikovnice roditelja i djece, jer su tad roditelji u mogućnosti kontrolirati okretanje stranica, komentirati s djetetom i dodatno pojasniti. Istraživanja su pokazala da se djeca duže zadržavaju u interakciji s roditeljima kroz zajednički način čitanja. Također, slušajući audio verziju, narator slikovnice može dodatno naglasiti riječi i pojmove koje smatra važnima za razvoj jezika.

Osim onoga što čitamo, veliku ulogu ima i pitanje kako čitamo. Nije svejedno na koji ćemo način čitati slikovnicu i kakvu vrstu pitanja postaviti. Kako bismo razvijali fonološku svjesnost djeteta, potrebno je ukazivati na naslove, rečenice, riječi, slova, sam smjer čitanja. S druge strane, ako više želimo utjecati na djetetov jezik, onda je sadržaj slikovnice potrebno komentirati, imenovati likove koji se nalaze u knjizi, prepustiti djetetu da predvidi događaj koji slijedi. Poželjno je djetetu postavljati pitanja poput: Što bi ti napravio da si taj lik? Što bi ti napravio u toj situaciji? Bi li napravio isto što i on? Kako bi se ti osjećao da se ovo dogodi? Što misliš, kako bi ovaj događaj mogao završiti? Naravno, potrebno je postavljati pitanja te komentirati i sam sadržaj slikovnice kako bi ga dijete usvojilo i razumjelo, ali za širenje vokabulara te napredovanje u jezičnim sastavnicama kao što su gramatika i sintaksa, bitno je povezati događaje iz stvarnog života s onim izmišljenima u slikovnici. Svakako, za koju god vrstu slikovnice kao i način čitanja da se odlučimo, djecu time možemo samo obogatiti. Stoga, slikovnice u ruke jer priče čekaju!

Podijelite

Pristupite dodatnom sadržaju

Prijavite se na newsletter i pristupite dodatnom sadržaju i vježbama koje će stizati na vašu e-mail adresu.

More More
*Vaše podatke čuvamo u servisu Mailchimp te vam putem njega šaljemo e-mailove Ne želite više primati newsletter? Odjavite se ovdje.