Kako uočiti brzopletost kod djece?

Mucanje je poremećaj tečnosti govora (detaljnije pročitajte u postu Mucanje i netečnost – u čemu je razlika?) . Brzopletost je također poremećaj tečnosti govora, ali unatoč činjenici da ova dva poremećaja dijele neke zajedničke karakteristike, ipak se jedan od drugoga u mnogočemu razlikuju.

Glavna obilježja sindroma brzopletosti su sljedeća:

• Tempo govora je izrazito ubrzan zbog čega je narušena razumljivost govora
• U govoru su često prisutne artikulacijske poteškoće (nepravilan izgovor glasova) te poteškoće koartikulacije (koartikulacija je utjecaj koji glasovi imaju jedni na druge pa zbog poteškoće koartikulacije dolazi do skraćivanja ili brisanja slogova ili glasova u riječi) , a ove navedene poteškoće posljedica su ubrzanog tempa govora
• U spontanom govoru dijete najčešće koristi kratke, jednostavno strukturirane rečenice koje su često isprekidane pauzama (respiracijske pauze) pa često imamo osjećaj da dijete unaprijed ne zna što želi reći
• Kod dužih, višesložnih rečenica uz prekide često se javljaju i brojne gramatičke pogreške
• Simptom brzopletosti često obilježavaju ponavljanja slogova, riječi ili rečenica (ali za razliku od mucanja djeca rjeđe ponavljaju izolirane glasove) te često dodavanje poštapalica (ovaj…ah..um)
• Djeca većinom nisu svjesna govorne poteškoće, nije prisutan strah od govora te usmjeravanjem pažnje na govor kvaliteta govora (tečnost govora) postaje bolja
• U opuštenim, svakodnevnim situacijama kvaliteta govora je lošija (narušena je tečnost govora). U napetim situacijama (zbog veće koncentracije na govor) kvaliteta govora je bolja (netečnosti su slabije izražene jer je u takvim situacijama i brzina govora sporija)
• Djeca koja u govoru imaju obilježja brzopletosti često imaju kratku, lako otklonjivu pažnju te teškoće koncentracije

Brzopletost najčešće započinje u predškolskom periodu, ali budući da se većinom javlja udruženo s nekim drugim poteškoćama (poremećajem hiperaktivnosti, jezičnim teškoćama, teškoćama učenja, mucanjem) često bude pogrešno dijagnosticirana ili ostane neprepoznata.
Mucanje i brzopletost kao poremećaji tečnosti govora često se javljaju simultano pa ovisno o karakteristikama govora možemo govoriti o mucanju s obilježjima brzopletost ili brzopletosti s obilježjima mucanja.

Kako pomoći:

• Kako bi dijete postalo svjesno brzine govora potrebno ga je usporavati u svim aktivnostima pa tako i u aktivnostima govora.
• Djetetu nudite kraće zadatke, ali potičite ga da ih izvršava do kraja
• Kroz pjevanje, recitiranje, prepričavanje usporavajte djetetov govor
• Prilikom govornih aktivnosti (prepričavanje svakodnevnih događaja) usmjeravajte i potičite dijete da prije početka govorne aktivnosti osmisli sadržaj koji želi prenijeti okolini.
• Vlastitim primjerom usmjeravajte dijete da govori normalnom brzinom i jačinom

Ukoliko opisane poteškoće prepoznajte u govornim obrascima djeteta svakako se obratite logopedu i zatražite stručnu pomoć.

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Podijelite

Pristupite dodatnom sadržaju

Prijavite se na newsletter i pristupite dodatnom sadržaju i vježbama koje će stizati na vašu e-mail adresu.

More More
*Vaše podatke čuvamo u servisu Mailchimp te vam putem njega šaljemo e-mailove Ne želite više primati newsletter? Odjavite se ovdje.